La Tajassasu

Suatu hari Akmal merasa kurang senang dengan perubahan yang berlaku kepada rumet beliau. Lantas cuba diselidiki atas bawah kiri kanan. "Mana tahu aku boleh nasihatkan dia nanti" bisik hatinya. Puas dicuba pelbagai cara, hack FB tak jadi, ekor dari belakang, tak mampu sebab takde masa. Lantas, satu idea terkeluar dari kotak fikirnya yang entah bersih atau tidak. Cek message di fon.

MasyaAllah terkeluarlah segala perkataan dan ayat yang tak sedap didengar, kata-kata yang tak sepatutnya. Akhirnya, rahsia hanya di situ, tanpa apa-apa tindakan susulan pun. TAMAT.

Tentang meneylidik keburukan orang (TAJASSUS), ALlah s.w.t. berfirman;

Surah al-Hujurat ayat 12: (maksudnya) Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.

Untuk itu, sama-sama usaha untuk ambil pengajaran ayat;

1. jangan sangka buruk, bersangka baiklah
2. elakkan mencari2 kesalahan orang lain
3. elakkan mengumpat (berkta2 sesuatu yang betul di belakang seseorang, yang tidak disukai)
4. bertaqwalah (ketahuilah Allah melihat dan mendengar)
5. yang dah buat, bertaubat, kerana Allah kasihan melihat kamu berbuat kesilapan.

(Rujuk Tafsir Imam Qurthubi)

2 comments:

Pencari Allah said...

Pintu taubat masih terbuka. Insaflah..

fuad ansari said...

'dosa2 kering' yg kadang2 ramai tak sedar termasuk diri sy sendiri..

astaghfirullahal 'azim..

kena ingatkan diri...
La Tajassasu..
La Tajassasu..
La Tajassasu..

(",)

Followers