Kucing yang sakit dan ibunya


Tadi sehabis kelas dan keluar dari lab, aku menuju ke tangga arah motosikal di"park".Penat rasanya, tapi kelas hari ini memang menarik. semua dapat tunjukkan semangat yang membara. Apapun, kelas petang ni memang buat aku penat. Lama tak menggerakkan otot2 nih, tambahan sejak ada motor.

Melangkah separa longlai menuju ke tangga terdekat tempat motorsikalku di letak,namun agak deras. Sejenak aku terdengar bunyi suara kucing menjerit seperti kehilangan anak keadaannya. Namun aku masih sangsi kerana kedengarannya seerti bunyi yang dibuat-buat.

Segera kucari arah bunyi. lantas kudengar pula bunyi suara kedua,dan ia lebih halus dan comel. Oh,baru kuperasan rupanya memang benar sangkaan ku ibu kucing mencari anaknya. Segera ku naik tingkat tiga blok di tangga yang sama mencari arah bunyi si kecil.

Kelihatan kelibat seekor anak kucing berbulu hitam,bernajis di badannya dan tidak terurus, matanya bengkak seakan puas menangis. Lantas kucubit belakang leher si kecil membawanya ke si ibu di "ground floor" . kuletak jauh sedikit agar si ibu yang kelihatan takut-takut tidak diganggu rasa itu untuk mengambil anaknya dari arahku.

Lekas-lekas si ibu menggigit belakang leher si kecil sampai terjatuh-jatuh dek kerana takutkan aku. Aku melangkah jauh ke belakang lagi mengurangkan rasa geun si ibu kepadaku. lantas dibawanya si kecil ke tempat selamat untuk dibelai dan diubati.

Teringat aku akan kucing-kucing kesayangan keluargaku di kampung saat kepulanganku minggu lalu. Si ibu enggan melayan anaknya sementelahan anaknya itu sakit-sakit mata semuanya. Hanya dilayan ketika anak-anaknya itu inginkan susu perut dari puting ibunya.Selain itu enggan pula si ibu melayan memandi menjilat tubuh anak-anaknya empat ekor seperti ibu-ibu kucing yang lain.

Segera aku teringat akan sebuah hadith sering disebut-sebut bila berkata tentang kasih dan rahim Allah

ar-Rahim Allah, yaitu kasih sayang Allah yang bersifat kekal dan abadi akan kita dapatkan nanti di akhirat dan hanya diberikan kepada orang Mukmin, tidak kepada yang lainnya. Dalam hadis riwayat Muslim disebutkan, "Sesungguhnya Allah memiliki seratus rahmat, di antaranya satu rahmat yang dengannya setiap makhluk saling menyayangi, dengannya pula binatang-bina-tang buas menyayangi anaknya, dan ada rahmat lainnya sebanyak 99 yang diberikan nanti di hari kiamat"

Sahabat-sahabatku, ingatlah sejauh mana kasih sayang si ibu kucing ke anaknya, ibu kita kepada sekalian anak-anaknya, dan sayang sang ayah menyahut permintaan tersayang, kasih sang kekasih kepada yang dikasihi, ketahuilah kalian bahawa kasih Sang Pencipta 99 kali ganda darim itu lagi, andai kalian tahu.

Daripada Abdullah ibn Abbas r.ahuma, bahawa rasulullah pernah berdoa, “ ya Allah aku berserah kepada engkau, aku beriman kepada engkau, aku bertawakal kepada engkau, aku kembali kepada engkau dan aku berjuang kerana engkau. Ya Allah ,aku berlindung dengan kemuliaan dan kekuatan engkau, tiada Tuhan yang aku sembah melainkan engkau, janganlah aku disesatkan . Engkau yang hidup dan tidak akan mati sedangkan jin dan manusia semuanya akan mati ( Muttafiqun alaih)

Riwayat al-Bukhari dan Muslim

No comments:

Followers