Andai Tiga Ta Jadi Buruan... Andailah.


Alhamdulillah,

Assalamualaikum. انداي تيݢ تا جادي بوروان

Islam tidak terbangun dengan kelebihan.~~~

Sila baca ini dulu ya!

Ini jawabku

@seorang tidak berharta
@seorang yang tidak berpangkat
@seorang yang tidak banyak Ilmu

Kalau dan harta kekayaan asbab cemerlangnya Islam,maka yang lebih utama menyebarkannya adalah Abu Lahab dan Abu Jahal, Orang Syam sebab terenya meeka beniaga.

Andai kekuatan dan kerajaan faktor tersebarnya Islam, pastilah nabi bukan yang paling layak. Baik juga kiranya Allah memberi hidayah kepada salah satu raja dari Rom dan Parsi, keana ia bukan suatu yang mustahil bg Allah

Jikalah ilmu asbab berkembangnya Islam, maka yang paling layak tentulah pemimpin2 agama Yahudi yang sangta bepengaruh di kalangan og Yahudi dan orang Arab ketika itu.Kerana di tangan mereka ada taurat yang nyata masih suci tanpa penyelewengan walaupun yang diaja adalah yang terseleweng. Ini juga bukan mustahil bagi Allah untuk memberi hidayat pada mana2 Ulaam mereka.

Tapi hikmah Allah , dakwah ini diberi pada seorang yang yatim tidak berharta,malah rezekinya tersalur dari seorang Isteri yang Solehah pemimpin para mujahidah Syurga. Asbab dakwah Allah memberinya harta dari orang2 yang berharta.

Dakwah disebarkan oleh seorang pemuda dari Bani Quraisy yang tidak berkerajaan malah tidak mengenal erti membaca menulis,apalagi mahu bedebat berlaga ayat. Lemah tanpa mampu memberi perlindungan buat orang2 yang mengikutnya. Namun asbab dakwahnya Allah lantas membei ketakutan kepada raja2 lalu takhtanya ditumpas.

Dakwah rasulullah ini mulanya pada seorang yang diajar satu ayat, lalu dijawab "aku tidak tahu", maka apakah yang harus disampaikan pada kaumnya,melainkan apa yang diberi sedikit2 oleh tuhannya. Lalu asbab dakwahnya yang ditanggung bersama derita itu, Allah menurunkan kitab yang terpelihara dan hikmah yang bermakna buat umat yang seterusnya.

Lalu atas alasan apakah aku tidak mampu mengmbil tugas ini. Seorang yang banyak harta,lalu berani mengatakan"aku punya banyak harta,maka dengan ia aku kembangkan Islam ini." ~ Di mana orang2 kaya Andalus yang milik mereka harta 2 dan kerajaan yang besar antara dua Sungai????Adakah tidak lagi tanda2 kekayaan mereka?

Atas sebab apakah ada yang mengatakan " aku punya kerajaan maka dengan kerajaan ini akan ku perintah Islam dilaksana, dan dengannya aku sebarkan". Lalu mana beza dgn Khilafah2 dahulu yang punya kekuatan lebih besar lebih kuat dari Amerika kala ini?

Atas maksud apakah ada yang berkata,"aku telah ajarkan ilmu2 agama ini,dan ia jihadku" ~ lalu adakah beza dengan Wali2 Yahudi yang mengajarkan Taurat kepada pengikut2nya?~ lalu adakah kamu fikir Yahudi tidak mengajarka Taurat kepada anak2 mereka?

Tidak,bahkan kerana pengorbanan meltakkan harta ,takhta, dan wanita di tangan, dan kekuasaan dan nusrah Allah di fikiran,maka apakah lagi yang lebih kuat kuasanya dari tuhan yang memegang tampuk kuasa di Arasy Adhim?

Wallahua'lam. tatata.. (",)

6 comments:

Norsha said...

Izmer,
thanks for sharing this...
sgt bermanfaat

fuad ansari said...

Alangkah baiknya jika orang yang belajar ilmu agama itu datang kepada 'surah, sirah dan sarirah' Nabi saw..

Sama-sama doa, insyaAllah..

fuad ansari said...
This comment has been removed by the author.
menusuk hati said...

assalamualaikum..hehe..dah berubah wajah..entri kali ini tepat menusuk hati ku..thnx bro..

MindaMalay said...

Dakwah disebarkan oleh seorang pemuda dari Bani Quraisy yang tidak berkerajaan tetapi mempunyai keturunan yang mulia...

Allah tidak melihat harta, kuasa, dan pangkat dalam memilih pengutusNya. Namun Allah meletak pengutusNya pada Nasab yang mulia...

Fikir-fikirkan lah kenapa Allah menyuruh kita menjaga kemuliaan nasab...

Ismi Ijmi said...

masyaAllah btul sgt Tuan.terima kasih atas pkongsian

Followers