Surat Kak Mah ~ Tatapan Buat Bakal2 Isteri

Alhamdulillah,

Assalamualaikum, catatan pendek ini saya copy paste dari yahoo-groups USMKK. Kak Mah ni isteri ustaz pondok. Haaaa, best kan dapat jadi isteri ustaz,kurang-kurang kalau ada event apa2 boleh la minta nasihat direct kat suami. Nak nasihat kawan-kawan pun leh quote kata-kata suami je,.. Jimat kedit nak kol mana2 Ustaz.

Apa-apa pun...

SELAMAT PENGANTIN BARU ABANG TAJUDIN, SEMOGA PERKAHWINAN DALAM REDHA ALLAH. SELAMAT DALAM KEREDHAAN ALLAH KE ANAK CUCU, LAHIR DARINYA PEWARIS-PEWARIS PUSAKA NABI DAN KERJA NABI SAW, LAHIR DARINYA MANUSIA-MANUSIA KHALISH DAN WARAK SERTA MUJAHID-MUJAHID AGAMA. AMIIIN..

Mohon sahabat pembaca sekalian dapat sokong projek Ustaz Din Langgar dan menderma sedikit sebanyak untuk projek ni. Lawati

http://khairuummah77.wordpress.com/

____________________________________________________________________________________


Assalamualaikum wbt...
Tahniah dan syukur alhamdulillah atas usaha yang dilakukan untuk mendirikan masjid... insyaALLAH kawan baik mah yg sgt rapat nie akan menjadi seorang isteri..ooo...zali..zali...love u...hehe...rindu nak jumpa..tahu zali nk kawen masa mah tgh sarat nak beranak..huhu..mah terkejut sampai makin naik darah tinggi mah bila dgr berita gembira tu..gurau je..insyaALLAH mah datang kenduri kat umah Tajuddin lah ye 11 dis nnt ye ...Tanjung malim jauh sgt...nak bawa baby xlarat jauh2 perjalanan...hehe...maaf ye...

InsyaALLAh mah nak kongsi serba sedikit pengalaman menjadi seorang isteri buat zali dan pesanan untuk mah juga dan semua..hehe..sesungguhnya diri ini sungguh daif...

1. Sebagai bakal isteri nnt,kita kena yakin dgn siapa suami kita..mungkin keadaannya berbeza pada mulanya tapi kita isteri kena yakin apa jua teguran dan tunjur ajar darinya adalah untuk membimbing kita mencapai tahap isteri yang solehah..jadi kena banyak bersabar...

*cth mcm kita dgn roomate baru kita..mula2 mmg xngam tapi lama2 dah biasa...ALLAH selalunya yg mah tgk akan jodohkan kita dgn org yg CONTRA, jadi mula2 kita akan rasa sgt2 xselesa(xkira kita dah lama kenal atau xkenal langsung pasangan kita,bila dah tinggal bersama,br tahu perangai masing2)..insyaALLAH lama2 selesa dan bahagia hingga ke syurga..hehehe

2.Sebagai isteri juga jgn mudah kita menceritakan apa jua rahsia atau masalah rumahtangga kita pada org lain.. Walaupun ibu bapa...apatah lagi masalah itu kecil...mana yg boleh kita selesaikan bersama, kita selesaikan sendiri, byk pengalaman kawan2 mah g jumpa(sebab ustaz sokmo ajak g ziarah umah2 sahabatnya), mereka suka mengadu perkara2 atau masalah2 kecil rumahtangga mereka pada ibu bapa atau keluarga lain... akhirnya perkara kecil menjadi diperbesar2kan jadi buah mulut orang lain ...maka rumah tangga kita juga yg menjadi aib.. ibu bapa dan keluarga pula mula memandang serong pada menantu mereka...

*Sedarlah kita org pompuan memamg PENDEK AKAL,KUAT EMOSI(sebab tu TALAK dikuasai suami)..itu adalah hakikat... kita org pompuan akan mudah LOST CONTROL apabila apa2 berlaku pada kita cthnya bila dtg bulan, sakit, penat, stress, dsgnya...jadi kena beringat2ah wahai muslimah...senangkanlah hati suamimu itu...contoh satu kisah sahabat nabi UMMU SALAMAH adalah contoh yang paling baik dalam bab menjaga hati suami... cuba kita baca jap...


"Ya Allah, sesungguhnya Engkau tahu, betapa aku sedang dalam kebimbangan. Aku menyayangi istriku Ummu Salamah, dan takut melukai hatinya. Istriku tengah sakit berat, dan sebentar lagi akan melahirkan. Ya Allah, aku tak sampai hati meninggalkannya. Tapi, sesungguhnya Engkau pun tahu, betapa panggilan jihad itu bergema di telingaku. Aku senantiasa rindu berjihad bersama Rasulullah. Ya Allah, betapa berat hatiku menghadapi pilihan ini."

Abu Thalhah berdoa setengah merintih di atas tikar shalatnya memohon petunjuk Allah. Ia benar-benar gundah, lantaran harus memilih satu di antara dua pilihan yang sama beratnya, sama berartinya bagi dirinya. Abu Thalhah amat mencintai istrinya dan tak ingin meninggalkannya dalam keadaan sakit keras. Tapi, ia pun amat mencintai Jihad.

Rintihan dan doa Abu Thalhah ternyata didengar istrinya, Ummu Salamah, yang tengah berbaring sakit di tempat tidur. Ummu Salamah, atau lebih dikenal dengan Ummu Sulaim merasa tak enak hati. Ia merasa berdoa menyebabkan suaminya berada dalam keraguan untuk pergi berjihad.

Kepentingan pribadinya, keinginannya bermanja, dan dirawat oleh Abu Thalhah sang suami untuk sementara ia singkirkan demi menjunjung tinggi perintah jihad. Ia menolong suaminya untuk tetap memprioritaskan cinta kepada Allah dan Rasul-Nya.

Kiranya kekuatan Allah jugalah yang membangkitkan Ummu Salamah dari sakitnya. Ia pun bangkit dari tempat tidurnya dan berkata lembut penuh senyum, "Ya Abu Thalhah, kini aku tidak sakit lagi, mari kita berangkat." Maka berangkatlah Abu Thalhah bersama istrinya ke medan jihad. Kekuatan iman, ketabahan, dan ketegaran hatinya mengalahkan kelemahan fisiknya yang sakit. Di Madinah Ummu Salamah melahirkan anaknya dengan selamat. Abu Thalhah menyambut gembira kehadiran anaknya.

Waktu terus berlalu. Abu Thalhah harus memenuhi panggilan jihad, meninggalkan istri dan anaknya yang tengah sakit keras. Rupanya Allah amat mencintai Abu Thalhah dan keluarganya. Maka Allah pun menguji mereka. Anak satu-satunya yang mereka cintai di panggil ke "pangkuan"-Nya. Ketika musibah itu menimpa, Abu Thalhah tengah pergi berjihad.

Ummu Salamah tak segera memberitahukan kabar musibah ini kepada suaminya yang tengah memerangi kekafiran dan kemusyrikan di medan jihad. Ia khawatir suaminya akan meninggalkan medan perang, bila mendengar kabar itu.

Ketika Abu Thalhah pulang, ia pun tak segera memberitahukan kematian anaknya. Dilayaninya dulu suaminya yang dalam keadaan lelah itu. Setelah makan, minum, dan berhubungan suami istri, barulah Ummu Salamah memberitahukan anak mereka. Abu Thalhah marah lantaran tak segera diberitahu. Ia pun melaporkan kasus ini kepada Rasulullah Saw. Ternyata Rasulullah membenarkan tindakan kematianUmmu Salamah seraya mendoakan agar hubungan mereka di malam kesedihan itu membuahkan anak."

Hah..cuba kita fikirkan bagaimana Ummu Salamah menjaga hati suaminya yang sedang musafir...
Ummu Salamah adalah profil wanita yang senantiasa rindu untuk melakukan pengorbanan...contohilah beliau...insyaALLAH kita semua boleh...

3. Satu lagi bab derhaka yang kita rasa remeh tapi sebenarnya sgt2 berat untuk ditanggung...apa itu derhaka?

“Derhaka pada suami boleh terjadi apabila isteri:

· Tidak patuh & Tidak bergaul dengan baik

· Menolak untuk bersama samada adegan ringan @berat(Jimak)

· Bermasam muka

· Berpaling

· Keluar rumah tanpa izin

hah..hati-hati wahai isteri sekalian...cuba check ada x kita mcm tu...susah tau jadi isteri solehah nie...kena ingat suami kita tu mcm bapa(kita sebagai anak), suami kita mcm guru(kitalah anak muridnya)...kena hormat betul2...Jadi..kena senyum sokmo dan dengar kata serta tidak meragam ketika senang@susah!!! Hehehe”


“Isteri solehah itu bukanlah kuat ibadat tetapi mereka yang taat dan patuh pada suami serta menyenangkan hati suami”

" Cuba bayangkan berpuluh2 tahun kita korbankan untuk membina rumah tangga yang

bahagia...tetapi untuk memusnahkannya hanya dengan satu perkataan

iaitu"CERAI"..nauzubillahminzalik..."


Akhir kata moga zali+tajuddin serta pasangan2 yg lain berbahagia di dunia dan

akhirat...ambillah pengajran dari kisah di atas...


JAGALAH HATI SUAMIMU...

Ikhlas dari: Che' Mah+Ustaz Din Langgar+Faqih ALi

Ke arah menrealisasikan Ilmu Dakwah Tarbiyah Umat Islam

Bantulah Madrasah Khairu Ummah...tolong kami bermakna tolong ISLAM

Sila lawat : http://khairuummah77.wordpress.com/


Segala sumbangan hendaklah disalurkan melalui :
Bank Muamalat Malaysia Berhad no akaun :

0302-0000656-71-8

Maybank Islamic Berhad no akaun :

55310 4411 805

di bawah nama:-
PERTUBUHAN UMAT CEMERLANG KELANTAN (KHAIRU UMMAH).

4 comments:

MaTSuMoTo said...

thanx for sharing ;)

menusuk hati said...

kpd bkl i3 i3 aku,korang bc lh apa y shbt bloggr cheq post tu ya...hehe...

menusuk hati said...

kpd bkl i3 i3 aku,korang bc lh apa y shbt bloggr cheq post tu ya...hehe...

kek_gebu said...

salam..
syukran,utk ilmu yg sedikit tp sgt2 bermanfaat ini..
doakan diriku agar dpt membentuk diri menjadi wanita/isteri yg solehah insyaallah.. dan moga dpt jdoh yg bertaqwa..

Followers