Showing posts with label Gambar. Show all posts
Showing posts with label Gambar. Show all posts

Entry pun Ada 3in1?




Alhamdulillah.

Assalamualaikum sahabat seiman, seagama, sebahasa, atau sekurang2nya sedunia. Dalam kekalutan meniti hari-hari penuh runsing dan jiwa yang mudah kacau ni terasa nak menulis (baca : menaip). Ada beberapa perkara yang aku fikir perlu ditulis buat tatapan pengunjung blog. Dalam keadaan baju yang belum sempat dibasuh, tilam terletak di lantai unt
uk menikmati rasa kipas syiling semaksimum mungkin, dan bilik yang agak membuatkan rumet rasa rimas, aku mula menukil...

Kadang-kadang apa yang kita fikir, sebaliknya pula berlaku

1.Bayan Markas oleh Jemaah Mesir

Alhamdulillah,syukur sangat2 sebab diizinkan ALlah untuk hadhir markas dan dengar bayan maghrib jemaah Mesir. Mutarjim Ustaz Khairul Anuar,
bayan dimulakan dengan ayat-ayat Al-Quiran berkaitan kekuasaan dan rahim Allah. Memang syok dengar. Benda dah dengar berkali2,sejak mula dikenalkan dengan usaha tabligh,ayat sama je. Cuma perasaan berbeza. Kebesaran2 Allah disebut satu persatu berdalil Al-Quran.

Kemudian masuk bab Mas'uliyyat (tanggungjawab). Dakwah sebenarnya tanggungjawab seorang muslim dan mukmin. Ia hadiah dari Allah buat akhirul ummah. banyak lah lagi.. Ni kes tak rakam dan tak salin,so tak dapat nak memandai2.

Wajib ada sesi taskil. Tang ni beliau(pembayan) berdiri dan mintak azam. Mula2 setahun. Kemudian IPB,kemudian jalan kaki 2 bulan. Di sini kami dikhabarkan sekarang lebih 60 jemaah jalan kaki di Mesir. Hosni Mubarak dah kene down, so jemaah lebih mudah buat kerja.Jalan kaki meredhakan kemarahan Allah. Jamaatul aqdam katanya. Wajah bersih beliau sambil jari telunjuk dan jari tengah denagn isyarat berjalan. Seronok Omar Salad Elmi hari tu,heh.

INILAH YANG BERLAKU APABILA KERJA DIBERI PADA ORANG YANG SEPATUTNYA.

Mereka akanb bersungguh2 dalam melaksanakan takaza2 agama, mirip2 sahabat yang majoritinya Arab menyahut seruan Nabi saw. Maka siapa lagi yang lebih sempurna kerjanya melainkan manusia2 yang sudah ada bakanya.

Bayan berakhir dengan targhib 5 amal masjid. Pentingnya amal masjid dan kesannya bila dapat dilakukan denagn tertib. Dalam bayan sesi taskil nampak sangat pak Arab ni respect orang India dan Pakistan.Kemunginan1.dia dah bese keluar IPB,2. kesan ikram ulaamk Nizamuddin kat rang 2 Arab yang pergi mana2 pun akan dilayan sebaik mungkin.... (teringat karkuzari kerabat Saudi keluar 40H)
2. Kisah Jhor USMKK

Alhamdulillah, terasa ingin sangat berkongsi rasa suka bila jhor kami di kampus berlansung dalam keadaan yang baik. Sebenarnya beberapa hari lepas aku didatangi rasa risau yang amat sangat. Dalam keadaan kurangnya khususi dek kesibukan beban sebagai pelajar, kesibukan amal2 infiradi, tanggungjawab sebagai seorang sahabat, dan kurangnya
yang dapat taufiq untuk beri masa, maka usaha sebelum jhor agak jauh dari sasaran optimum. Yang mampu kulakukan hanya doa dan terus berdoa. Bagiku biar tak sanggup memujuk manusia agar jangan lupa memujuk Tuhan.

Tapi alhamdulillah berkat amalan taklim dan doa yang Allah terima dari manusia2 yang ikhlas, kami dapat usahakan untuk jumpa seramai mungkin dihari2 terakhir sebelum jhor. Dari bilik ke bilik.

Memang bukan sesuatu yang mengejutkan kalau bilangan yang hadhir jhor adalah ramai,sebab tu yang perlu terjadi, bagi aku it's a must. Cuma membandingkan usaha kami dan bilang2 langkah yang mampu kami tapak sepanjang minggu belakangan buat aku sedikit risau dan tak senang. Usaha peringkat halkah dan markas, jemputan semuanya dibuat dengan sebaik mungkin. Cuma di bahagian jemputan kurang mampu dibuat sebaiknya.

Kehadiran Prof Omar (USM) bagi bayan ~ keluar masthurat di Kelantan tambah menggamatkan suasana Jhor yang memang sedia panas. Alhamdulilah berkat usaha dan doa semua yang berusaha dan berdoa, maka Allah zahirkan bayan yang cukup menarik. Tentang usaha kenabian, dan ia adalah tanggungjawab. Nak taip satu2 isinya mungkin perlu di entry lain. Apa2pun isi semuanya sama,cuma pembayan,suasana, dan orang yang mendengarnya saja yang berbeza.

Alhamdulillah atas pilihan Allah beberapa 1st yr yang azam lemah dapat dikuatkan,yang baru 1st tyme duyduk bayan fikir mula berjinak2, dan yang denagr bayan dapat ditaskil ke markas. InsyaALlah minggu berikutnya kami khuruj 1 hari. Doakan...

~lupa nak bentang takaza Dr Adnan (syura kelate) pesan ,sebab dia tak dapat hadhir Jhor

3.Kisah Abang Sufiyan (Abang Pyan) nikah ~dan aku juga

Alhamdulillah Jumaat 18/3/2011 abang sefikir seusaha aku nih dijodohkan ngan Maisarah bte Nik Naziman. Dua beradik dari pihak perempuan kahwin serentak,cuma lelakinya lain,mdan akad nikah dibuat tarikh berbeza. Tak habis lagi bayang2 abg Saiful (menusuk hati) nikah di Kedah, hangta terbawa ke pernikahan Abang Pyan. Cuma tak dapat hadhir kerana selisih denagn tarikh Jhor. Tahniah buat pasangan. Tahniah juga Prof Nik sebab dapat menantu dua2 ex-student USM, dan kedua2nya karkun tip-top markas,hehe. Majlis jamuan ringkas je, kos tak banyak mungkin. btw,sempat jumpa wanita2 berpurdah (sek2 ninja kata junior aku)
..hehe,funny...Kalau ada aku upload, tapi tak dapek la plak,hehe. Moga zaujah aku satu hari nanti diberi taufiq .


Aku pernah dipesan seorang abang yang aku respect,katanya anak karkun ni tak semestiunya dapat bantu kita buat kerja. Pilih yang solehah, biar bukan anak karkun pun. Tapi oklah sebab pengantin perempuan dan lelalki diatur orang tengah. Bukan niat tapi sudah tertulis. InsyaALlah dua sayap sudah terbina,boleh terbang jauh2.

Terkedu jugak bila sentuh bab anak karkun atau tidak,sebab terbaca di sebuah blog kawan lama (ni muslimat) tentang artikel akhawat kene pilih ikhwah (kes usrah la niiii). Setahu aku dalam usaha dakwah tabligh ia tak berlaku, bila isteri taat,fikrah apapun si suami, isteri kene ikut. That's one of the reason usaha banyak tertumpu kepada lelaki, dan perempuan usahanya terjaga. Kes ni dah jadi pada seorang usatzah yang suaminya diberi taufiq untuk wat usaha masthurat.. jaga2lah ye muslimat!

Juga dalam title yang sama, aku tergamam bila ditanya seorang lecturer karkun (jumpa di markas)

Dia: anta dah kahwin?
Aku: belum
Dia: anta nak tengok calon?
Aku: (errrkkkk,tergamam. Dah la satu kes baru nak reda) maaf doktor, saya nak habis belajar dulu, IPB dulu (nak je tambah kene ada keje best2, gaji besar, kete besar, baru boleh berbini kan?hehe)
Dia: tengok je,taknak ke?
Aku: takpelah doktor
Dia:okaylah,InsyaALlah.

~~~TAMAT Perbualan~~~

Adeih,sepanjang jalan aku fikir mende ni je. Kalau ada sapa2 nak bagi pandangan bernas sila komen ya. Aku perlukannya. Aku tahu kene cakap InsyaAllah atau boleh je, tapi sebab sesuatu... aku tak mampu cakap. Nak istikharah pun tak sempat kan,hehe. kalau anda (lelaki) dalam kasut aku,anda akan tahu. Last2 aku tulis kat blog. Rasanya dia tak baca blog nih,heh. Btw kalaunada tawaran lagi, mungkin akan cakap YES,hehe. Seronok jadi lelaki.... Alhamdulillah.

Bak kata Saidina Ali, "yang ditaqdirkan buatmu adalah terbaik untukmu" . Banyak hadith semaksud dalam Muntakhab Ahadith bab Kalimah Tayyibah. sila rujuk2 ya!

Sekadar ni karkuzari yang amat2lah teringin diterjemahkan dalam bentuk tulisan. Niat asal tak mahu dipublish, tapi apakan daya seornok publish2 nih... :-)

Wallahualam.Wassalam.


Adakah Dia Merinduiku?

Alhamdulillah...

Assalamualaikum.

Entah beberapa hari, hampir seminggu waktu tidurku kian tidak teratur
Hari mula semakin panas berbanding hari-hari biasa
Badanku asyik lemah
entah Che' Nin mana yang datang mengganggu aku tak tahu
kadang 2 terfikir untuk ku angkat hp
hubungi bonda
biasanya bila aku stress
tapi entah berat kali ni, baru ku hubungi mungkin

Entah tiap pagi aku gagal datang lebih awal ke klinik
badan rasa lemah dan kurang tenaga
lama aku tak merasa radix cafe ~ baru teringat
otakku yang selalu kuguna menulis sangat payah lagi membina kata






Menurut jalan coursemate ke kafe
longlai rasa, tak berselera
senyum buat2 yang selama ini aku aplikasikan gagal ku-kuntumkan
beberapa hari ni , payah sangat

Tidurku kadang2 lebih banyak dari jaga
waktu makanku sekadar mengikut ajakan kawan
owh,panjangnya minggu ni!

Aku mula menukil alasan
1 esaimen yang terpaksa repeat
2 tak sempat study CA
3 kurang tidur
4 makanan tak berkhasiat
5 banyak dengar lagu
ect...ect...






heh.. entah tadi baru usai ghast di desa, baru kusedar.
sebenarnya "Dia" merindukan aku!
lama sungguh aku tidak bercakap dengannya
beramah mesra macam dulu
meluahkan rasa
menceritakan masalah
dan segalanya
aku dengannya
dan aku bahagia dengannya


cuma mutaakhir, aku lebih mengingat yang lain
mesra dengan yang lain
dan aku tahu ia bukan kesukaannya
dia cemburu
dia gelisah
dan aku juga merasakannya

baru aku perasan
maafkan daku, wahai kasih.
maafkan
maafkan


"Wahai Allah,maafkan daku. Lemah aku dengan dunia yang fana,melupakanku bermunajat kepadaMu. Melemahkan aku bercerita masalahku kepadaMu, payah aku tersenyum kerana tiada redhaMu. Kutahu sejengkal aku kepadaMu sehasta Kau mendatangiku. Setitis cinta ku beri padaMu seluas lautan sayang Kau hadiahkan padaku."

Barangsiapa mengutamakan kecintaan Allah atas kecintaan manusia maka Allah akan melindunginya dari beban gangguan manusia. (HR. Ad-Dailami)

Siapa yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah hendaklah dia mengamati bagaimana kedudukan Allah dalam dirinya. Sesungguhnya Allah menempatkan hambaNya dalam kedudukan sebagaimana dia menempatkan kedudukan Allah pada dirinya. (HR. Al Hakim)



Di mana letak Allah di hatimu ???

Cek2 balik na!

*p/s; ibnuabbas2009.blogspot.com rasa cam nak berundur... (ini tipu,heh) ..

Layaaan ~ Atas Nama Cinta (UNIC)




Buat Sahabat


aktiviti LDK


di tepi tasik


perjalanan pulang





sesi ceramah ...


Sahabat.. entah bila kan ketemu lagi ....

Jika aku berkawan kerana pangkat,
Apalah sangat pangkat yang ada,
Paling2 pun MPP..

Jika aku berkawan kerana harta,
takde pula yang kaya sangat,
sampai boleh beli kete merce sebijik ke..

Jika aku berkawan kerana rupa,
errr... ada sape2 yg ngaku hensem x??
kita semua hampir serupa je..

Jika aku berkawan kerana popular,
mungkin akan aku pilih,
pak gud @ mak gud..
(semua kenal)

Jika aku berkawan kerana pandai,
xde sapa2 yg pandai,
sbb kita semua ada potensi yg sama..

Jika aku berkawan kerana baik,
aku tak kawan sapa2..
kita kenal antara kita..

aku berkawan kerana kita saling perlu,
mungkin untuk buat assgmnt,
mungkin untuk study group,
mungkin untuk buat projek,
mungkin untuk persatuan @ sukan,
mungkin untuk sekadar sembang2....

tapi yang pasti kita berkawan ..
kerana it ketentuannya,
walaupun aku dan kau tak mahu,
atau mahu..
suka atau tidak..
ia pasti berlaku..

Buat semua sahabatku.....

p/s: inspirasi selepas tgk gambar2 masa matriks




Followers